*

Olli Kohonen Vasemmistoliittolainen Oulusta - juttua maakunnasta ja vähän koko maailmastakin

Kaikki blogit puheenaiheesta Polkupyöräily

Oulu tarvitsee kaupunkipyöriä

Yhteiskäytössä olevat kaupunkipyörät ovat olleet suuri menestys Helsingissä. Tänä vuonna pääkaupungissa on jo 1400 kaupunkipyörää, joita on löydettävissä 140 eri pyöräasemasta. Kesäkauden käytössä olevilla menopeleillä ajaa edullisesti. Esimerkiksi koko puolen vuoden kausi maksaa vain 25 euroa. Yksittäisiä, enintään 30 minuutin mittaisia reissuja pyöräasemien välillä voi siellä pyöräillä mielin määrin. Kaupunkipyöriä voi polkea myös muualla kuin Helsingissä, koska lukuisissa Oulua pienemmissä eurooppalaisissa kaupungeissa on olemassa vastaava järjestelmä.

Älä tule paha tunneli, tule hyvä silta

Kirjoitin reilu viikko sitten US:n blogin ”Puolen miljardin polkupyöräsilta”. Sain erittäin paljon kannatusta, kiitos! Sain myös niskaani punavihreää vihaa: syytettiin milloin mistäkin, pääosin faktojen vääristelystä.

Minkä faktojen, eikö Kruunuvuorensilta jos mikä, ole nimenomaan mielikuva- eikä faktahanke, joka perustuu yhteen tiettyyn maailmankatsomukseen liittyvään visioon tulevaisuudesta?

KRUUNUSILLAT JA TIETULLI POLKUPYÖRILLE

Kirjoitin tämän artikkelin noin kuukausi sitten eräälle paperilehdelle. Se on osoittautunut aina vaan ajankohtaisemmaksi ja ansaitsee näin ollen sähkösenkin julkaisun. Hyvin pian artikkelin valmistumisen jälkeen nousi Santahaminan kaavoitus yleiseen keskusteluun. Samoin punavihreiden maailmankatsomuksellinen kumipyöräisten moottoriajoneuvojen vastustus nousi myös aivan muutama päivä sitten tapetille, kun he henkeen ja vereen haluavat pitää kalliin investoinnin tyhjän panttina myöskin yöaikaan kun raitiotievaunuliikennettä ei ole.

Vain osan vuodesta käytössä olevat pyöräkaistat

Polkupyöräily on hyvä ja hyödyllinen kuntoa kohottava harrastus ja joskus se on mahdollista mielekkäästi myös työmatkoilla, mikäli aikaa riittää, runsaita kuljetustarpeita ei ole ja työpaikalla on asiaankuuluvat suihku- ja pukuhuonetilat. Suomen ilmasto tosin asettaa pyöräilylle rajoituksia, eli vaikka pyöräily vuoden talvipuoliskolla ei mahdotonta olekaan, se kuitenkin vaatii niin paljon lisävarusteita ja on hankalampaa ja jääkeleillä jopa niin vaarallista, että useimmat jättävät pyörän suosiolla talviteloille.

Saako pyöräilijä ajaa suojatiellä?

Pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä vaan pyörää on talutettava. Pyörää taluttava henkilö rinnastetaan jalankulkijaan. Näinhän ei käytännössä tapahdu kuin hyvin harvoin ja autoilijat joutuvat väistämään kadun yli kovallakin vauhdilla meneviä pyöräilijöitä. Sitten, kun pyörätie jatkuu yli risteyksen saa pyörälläkin ajaa.

Jalkakäytävä jalkäytäväksi Mannerheimintiellä

Tein 5. 11.2015 Helsingin kaupungille aloitteen, että jalkakäytävä Mannerheimintien itälaidalla välillä Kiasma-Musiikkitalo merkitään selvästi jalkakäytäväksi eli jalkakäytävän merkit molempiin päihin. Perustelin asiaa: ”Pyöräilijöille on pyörätie länsilaidassa ja itälaidassa erikseen. Itäpuolella tosin joutuu polkemaan ylämäkeen, mutta se täytyy kestää tai sitten taluttaa. Nyt epäselvä tilanne tuolla pätkällä on todella vaarallinen. Pyöräilijät käyttävät sitä pyörätienä.”

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä