Olli Kohonen Vasemmistoliittolainen Oulusta - juttua maakunnasta ja vähän koko maailmastakin

Rengeistä tuli isäntiä

Valtiovarainministeriön virkamiehet ovat tänään julkaisseet puheenvuoronsa valtiontalouden näköaloista. Se käytännössä suosittelee leikkuria julkiselle taloudelle, vaikka veronalennukset on nostettu yhdeksi mahdolliseksi instrumentiksi. Ainakin näennäisesti. 

Virkamiehet jakavat teksteissään verot vuohiin ja lampaisiin ohjaten vähemmän vaivihkaa sitä, miten niitä tulisi uudistaa. Sotestakin virkamiehet haluavat tehdä kolmen miljardin euron säästöt, vaikka hallituksen kaavailema versio vain nostattaisi kustannuksia miljardiluokassa yksityisen bisneksen paisuessa. Esperi Carekin tuplaisi aiemman toimitusjohtajansa mukaan markkinansa Sipilän sotessa. Vaikka tämä näköala on inhimillisestä näkövinkkelistä vähemmän toivottava, käytännössä sotessahan voidaan kyllä tehdä kolmen miljardin euron säästöt hallituksen bisnesmallissakin. 

Mutta miten? Käytännössä ja rehellisesti kerrottuna se tarkoittaisi leikkauksia palveluverkkoon ja palveluiden tasoon. Vieläkin kauemmaksi karkaisivat synnytyssairaalat ja sote-keskukset. Samaan aikaan mietittäisiin, ketä hoidettaisiin ja miten. Kaikkia julkisesti tarjottuja palveluita ei aivan varmasti saisi toteutettua hallituksen nuoteilla. Itse asiassa koko asia on jo todettu aivan koko sote-uudistuksen alkupuolella tehdyssä muistiossa. Soisi jonkun nykyisen sotemannekiininkin jo kokevan asiassa samanlaisen rehellisyyden puuskan kuin aiempi peruspalveluministeri Juha Rehula, joka kertoi Ylen haastattelussa koko uudistuksen johtajana olleen markkinavoimien.

Keskeisintä mielestäni on kuitenkin se muistaa, että viranhaltijoiden perustehtävänä on ymmärtääkseni valmistella asioita poliitikkojen antaminen linjauksien mukaan. Valitettavan vakiintuneeksi käytännöksi on kuitenkin tullut se, että rengeistä on annettu tulla isäntiä taloon. Heidän on sallittu tehdä näennäisen neutraaliksi väittämiään, aidosti politisoituneita puheenvuorojaan nollan äänen valtuutuksella asettaen keskustelunraamit eduskuntavaaleille. 

Kuvaavaa arvojen suhteen on, ettei koko valtionvarainministeriön 200-sivuisessa puheenvuorossa ollut mainittu sanaa "eriarvoisuus" kertaakaan. Tuloerot sentään mainitaan kerran. Ei sinällään ihme, kun erään hallituspuolueen mielestä eriarvoisuus ei ole koko Suomessa ongelma.  Leipäjonoissa voidaan olla toista mieltä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Tästä tapauksesta voi todeta lyhyesti vain sen että meillä Suomessa näyttää olevan hyvät rengit, mutta huonot isännät.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Lisättäköön tähän, että rengin tehtävä on kertoa rehellisesti, miten asiat ovat. Isännän tehtävä on tehdä päätökset siitä, mitä sitten tehdään. Renki on nyt tehtävänsä hyvin suorittanut. Saa nähdä, pystyykö isäntä samaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Renki on nyt tehtävänsä hyvin suorittanut. Saa nähdä, pystyykö isäntä samaan."

Sipilä ainakin yritti toteuttaa renkien neuvoja.

Mitä siitä on seurauksena?

Keskusta menettää kannatustaan
ja keskustapolitikot menettää työnsä ja elinkeinonsa.

Veikkaan että näissä tulevissa vaaleissa ei ole enää rehtejä politikkoja. Sipiläkin jyrätään puolueen oligarchien toimesta ja puolue siirtyy populistiselle linjalle.

Sipilän toimet Suomen kuntoon saattamiseksi tullaan mitätöimään seuraavan eduskunnan toimesta ja jakamalla populistisesti rahaa joka suuntaan, Suomen velkataakkaa tullaan kasvattamaan.

Ei hyvä

Käyttäjän kimmokautio kuva
Kimmo Kautio

Ei VM voi antaa muunlaista suositusta, koska sen itsenäisen Suomen kannalta tarpeellisen vaihtoehdon kertominen vasta poliittista ohjausta olisikin: http://kimmokautio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269069...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Seitsemän tähden liike tarjoaa virkamiesrenkien esittämän linjan vaihtoehdoksi euroeroa, devalvaatiokierrettä ja hintojen ja palkkojen kilpajuoksua.

Minä en pidä tätä seitsemän tähden liikkeen visiota vastuullisena politiikkana. Virkamiesten esitys on hyvin viisas ja vastuullinen.

Nyt on vain näkymät sellaiset että politikkojen on paljon vaikeampi tarttua tähän virkamiesten tarjoamaan realistiseen malliin kuin populistisiin utopioihin.

Äänestäjät ovat kyllästyneitä leikkauksiin ja uskovat että jakovaraa on olemassa, samoin kuin Jyrki kataisen voiton päivinä uskottiin.

Juha Sipilä toi onneksi välillä vähän realismia valtakunnan politiikkaan ja sai myös äänestäjät hetkeksi vakuuttuneeksi realismin tarpeellisuudesta.

Nyt on Juha Sipilän aika ohi. Poliittisesta realismista joudutaan nyt, kuten aina, maksamaan poliittisen kannatuksen menetyksellä. Populistit rynnivät taas oppositiosta valtaan populistisin menetelmin.

---------------------

Elämän karut tosiasiat, ne joita virkamiesrengit meille yrittävät esittää, tulevat kuitenkin vastaan ennemmin tai myöhemmin. Populistit voivat ne tosiasiat hetkeksi piilottaa, vaikkapa velanotolla, tai sitten euroerolla ja devalvaatiopolitiikalla, mutta ne tosiasiat ovat edessä.

Parempi olisi ottaa virkamiesrenkien neuvoista vaarin nyt heti.

Valitettavasti populistinen ja utopistinen sanoma viehättänee valitsijoita taas kerran enemmän kuin realismi ja Jyrki Kataisen tekemät virheet toistetaan taas.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Rengit pyrkivät, omin luvin, ohjeistamaan isäntiä, miten heistä pitäisi menetellä - ja juuri siksi sanovat, etteivät muka pyri ohjaamaan poliittisesti.

Kasvu- ja vakaussopimuksen puitteissa käytettävissä olevat pelimerkit eli vero- ja lainavarat voidaan asetella hyvin eri tavalla kuin laitaoikeaa edustanut hallitus on menetellyt. Tässä mielessä veronkorotusvaraa ja verojen toisinsuuntausmahdollisuuksia on:

1) Ansiotulo- ja pääomaverotuskannat voidaan yhdentää, jolloin pääomatuloilla kikkailu loppuu, pienimmät pääomatulot olisivat samalla nykyistä kevyemmin verotettuja ja vastaavasti suuremmista saisi suorittaa paremmin keisarille sen, mikä keisarille kuuluu.

2) ALV-kantoja, etenkin peruskulutushyödykkeiden kuten elintarvikkeiden, voidaan laskea lähemmäs eurooppalaista keskitasoa ja yleisemminkin pyrkiä pois tasaveron luonteisista veroista: varattomien ja osin keskituloisten raha kun kiertää toisin kuin vauraiden.

3) Yritystuet voidaan lopettaa, niin suorat tuet kuin verotukselliset tuet, poislukien valtakunnan huoltovarmuuden kannalta elintärkeät toiminnot ja sellainen tuki, joka kiistatta ja suoraan täysimääräisenä suuntautuu kuluttajan hyväksi, sekä tuki vaikeuksissa olevan yrityksen henkilöstön uudelleen kouluttamiseen. Useiden miljardien vuosittainen yritysperustulo valikoiduille yrityksille lopetettuna em. osin tuottaa paljon enemmän kuin rengin vaatimat 2 miljardia. Samalla päästään pääosin haitalliseksi, tehottomaksi ja kilpailua vääristäväksi todetusta verovarojen tuhlaamisesta turhaan.

4) Koulutus (päiväkodeista alkaen yliopistoihin asti) tarvitsee takaisin siltä tällä pelikaudella niistetyn miljardin ja ylikin, sillä kyse on maamme tulevaisuuden voimavaroista. Tässä siis menonlisäystä.

5) Kaivoslaki on pikaisesti uudistettava, tunnustettava miljariden arvoiset mineraalivaramme kansallisaarteeksi, jonka ylöskaivamisella ei ole kiirettä, vaan kaivamme niitä siihen tahtiin, kuin itsellemme sopii. Mineraalivarojemme hyödyntämisestä on verotettava käyvän arvon mukaan (Suomi on maailman ainoa valtio, joka antaa mineraalivaransa ilmaiseksi, pelkän kaivamisen hinnalla).

6) Valtatiet 3 ja 9 tarvitsevat suurelta osin niiden nelikaistaistamisen, vaikka niiden varrella pk-seutu ei sijaitsekaan ja siten ymmärrys näiden maamme elinehtojen suhteen ei ole olemassa. VT9 on maamme tärkein poikittaisväylä. Rautateille tarvitaan toinen raide viimein pikimmin Turusta ehdottomasti vähintään Jyväskylään (mieluiten ainakin Kuopioon) asti ja toisaalla Tampereelta vähintään Ouluun asti (mutta mieluiten Rovaniemelle). Tässäkin menonlisäystä kuten kohdassa 4, molemmat kohdat, 4 ja 6, on nähtävä investointeina, joita ei pidä lykätä. Tampereen ja Turun lentoasemien suoria ulkomaanyhteyksiä on viimein alettava kehittää, ettei koko maa ole syrjäisen Helsinki-Vantaan varassa ja oman alueen talous sekä yliopistot voivat alkaa kansainvälistyä.

7) Sote, jossa tosiasiassa on käsitelty vain te-osastoa, koska ns. valinnanvapaus eli yksityistäminen on siellä: rengit viittaavat tällä saralla 3 miljardiin, joita ei ole säästöinä tulossa vaan oletettavasti vain menojen kasvua. Yksityistäminen on lopetettava ja ryhdyttävä viimein viilaamaan perustaltaan tervettä, olemassa olevaa malliamme.

8-n) Kohtia riittäisi, tässä vain aluksi ensimmäiset 7.

Martti Hetemäessä haisee libertaari, (piilo)kokoomuslainen ja ylipäänsä oikeistolaisuus, joka ei ole synonyymi terveelle, kokonaisvaltaiselle yhteiskuntanäkemykselle. Siksipä tällaisia politiikkasuosituksiaan on syytä tarkastella kriittisesti. Kuta kriittisemmin, sitä parempi.

Toimituksen poiminnat