Olli Kohonen Vasemmistoliittolainen Oulusta - juttua maakunnasta ja vähän koko maailmastakin

Hätäkeskuspäivystäjillä on hätä

On työpaikka, jossa kohtaa koko ajan hätähuutoja. On työpaikka, jossa työtehtäväsi on käsitellä sairauksia, perheväkivaltaa, liikenneonnettomuuksia ja ihmiselämän kaikkia mahdollisia vaikeita tilanteita. On työpaikka, jossa hädän muoto muuntuu hetkessä toiseksi asiakkaan vaihtuessa.

Tässä työpaikassa työntekijän on myös osattava salamannopeasti arvioida hädän aste ja tarvittava apu. Työntekijän tekemistä päätöksistä riippuvat usein myös ihmishenget. Samaan aikaan samaisessa työpaikassa kohdataan turhanpäiväisiä kyselyitä tai silkkaa ilkivaltaa. Tässä duunissa joutuu toisaalta monesti myös kohtaamaan sen, kuinka yksinäisyys on aikamme suurimmista ongelmista.

Kyseessä on erittäin vaativa hätäkeskuspäivystäjän työ. He vastaavat vuorokaudenajasta riippumatta numerossa 112. Suomessa soitetaan vuositasolla 2,6 miljoonaa puhelua hätäkeskuksiin. Samaan aikaan hätäkeskuspäivystäjistä on jo suuri pula, eikä heitä valmistu läheskään tarpeeksi alan koulutuksista. Hätäkeskuspäivystäjille muuten maksetaan vuorotyölisien kanssa aluksi noin 3000 euron palkkaa. Ei kovin häävi summa suhteutettuna työn vastuullisuuteen varsinkaan ruuhka-Suomessa suhteettoman kalliiden asumiskustannusten vuoksi.

Ylen Ykkösaamussa eilen haastatellut Hätäkeskuslaitoksen johtaja Teemu Lehti ja hätäkeskuspäivystäjä Pekka Nieminen kertoivat myös karun totuuden siitä, kuinka työtahti hätäkeskuksissa on armotonta ja jokainen hätäkeskuspäivystäjä viettää joka vuosi reilut parikymmentä päivää sairaslomalla. Jokaiselle päivälle olisi mahdollisuus tehdä ylityötä, mikä ei ole kovin terve ilmiö varsinkaan tämän tyyppisessä työpaikassa. Työssä tulee myös melkoisia, joskus yllättäviäkin kiirepiikkejä, jotka voivat aiheutua esimerkiksi Aapeli-myrskyn kaltaisista luonnonilmiöistä. 

Hätäkeskuspäivystäjän työ on äärimmäisen vaativaa. He ansaitsivat myös enemmän arvostusta, jonka tulisi näkyä muun muassa palkkauksen muodossa. Mutta meille hätäkeskukseen soittajille olisi ensiarvoisen tärkeää myös se, että hätäkeskuspäivystäjiä olisi aina vastaamassa puheluihin ja ohjaamassa apua edelleen. Käytännössä hätäkeskuspäivystäjäpuute voi johtaa myös siihen, että poliisin, palokunnan tai ambulanssin saapuminen voi hidastua. Kun tällä hetkellä hätäkeskukseen tulevaan puhelun vastausaika on jopa viisi (tai useampikin) minuuttia, on tilanne todella huolestuttava. Käyttöön on kyllä tulossa pitkään odotettu ja ainakin kolme vuotta viivästynyt koko maan kattava ERICA-järjestelmä, jossa puhelut ohjautuisivat ruuhkautuneesta hälytyskeskuksesta toiseen. Tosin silloin on kysymysmerkkinä se, kuinka hyvin Keravalta osataan hoitaa Inarissa tapahtunut hätätilanne?

Mielestäni eduskuntavaalien yhteydessä on syytä käydä keskustelua myös suuresta tarpeesta lisätä hätäkeskuspäivystäjien koulutusmäärää. Asian ovat nostaneet esille alan ammattilaiset itse. Tätä edellyttää niin kansallinen kuin kansalaisten turvallisuus ja hyvinvointi. Valtiolla tuskin voi olla tärkeämpää ydintehtävää hoitaa. Kun tällä hetkellä hätäkeskukseen tulevaan puhelun vastausaika on pahimmillaan viisi minuuttia, on tilanne todella huolestuttava.

Koulun penkiltä valmistuvat pääsevät välittömästi töihin ja lisääkin siis tarvitaan. Vain poliisi tai hätäkeskuspäivystäjä voi tehdä näitä duuneja. Eräs keino voisi olla lisätä paikallisia kursseja Kuopion pelastusopistossa tarjottavan koulutuksen lisäksi. Vaasassa moinen on jo järjestetty ajatuksena turvata kaksikielisten päivystäjien riittävyys. Eiköhän lähdetä siis tuumasta toimeen, koska auttajia tarvitsemme aina lisää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård

Hyvä kirjoitus, mutta tiedät itsekin, että kukaan vas/vihr ei voi tähän mitään kirjoittaa.

Käyttäjän OlliKohonen kuva
Olli Kohonen

Kiitos palautteesta! Mutta mietin, että miksiköhän mietit näin? Vasemmistoliitto pitää ainakin kovin tärkeänä sitä, että hädänalaisessa asemassa olevassa ihmiset saisivat apua. Se on oikeastaan puolueen politiikan ydinasia. Ja siinä ketjussa monesti ensimmäisenä lenkkinä ovat hätäkeskukset.

Toimituksen poiminnat