Olli Kohonen Vasemmistoliittolainen Oulusta - juttua maakunnasta ja vähän koko maailmastakin

Kansan välikysymys uudeksi vaikuttamisen välineeksi?

Välikysymys katsotaan opposition järeimmäksi työkaluksi hallitusta kohtaan sen luottamusta mitatakseen. Ne tuottavat kuitenkin periaatteessa tulosta hyvin harvoin. Itse asiassa Suomessa hallitus on kaatunut viimeksi välikysymykseen tasan 60 vuotta sitten. Kaikkiaan Suomen itsenäisyyden historiassa neljä hallitusta on joutunut eroamaan välikysymyksen takia.

Välikysymys katsotaankin lähinnä kulloisenkin opposition keinoksi saada julkisuutta ja herätellä keskustelua jostain tietystä poliittisesta aiheesta. Viime viikolla hallitus sai esimerkiksi luottamuksen nuorten työehtoja koskevasta välikysymyksestä. Itseänikään tämä ei yllättänyt, vaikka pidin välikysymyksen aihetta erittäin asiallisena. Periaatteessa olisi suonut hallituksen kaatuvan tähän mielihyvin.

Mutta koska elämme enemmistöparlamentarismin aikaa, puolueiden rivit ovat suoraksi ammuttuja. Nappulaa painetaan niin kuin ryhmäjohtaja ohjaa, varsinkin jos omasta poliittisesta urasta haluaa pitää kiinni. Opposition ”houkutuksille” ei saata hallituksesta käsin antaa periksi, vaikka saattaisi kenties asettua henkisesti välikysymyksen ajatuksen taakse. Ainoa kerta modernissa poliittisessa historiassa, jolloin hallitus olisi voinut ihan oikeasti horjua oli pääministeri Jäätteenmäen Irakgate, mutta silloin tapahtumat menivät toista reittiä.

Mutta entä jos politiikkaan tuotaisiin mahdollisuus myös kansan välikysymyksestä kansalaisaloitteen tapaan? Ehkä sekään ei kaataisi hallituksia päntiöinään, mutta virittäisi parlamentaarista keskustelua uuteen näkökulmaan, kun moinen välikysymys ei olisi vihatun opposition tekemä, vaan kansalaisten riveistä noussut. Moiseen kansan välikysymykseen olisi hyvä saada suurempi allekirjoittajamäärä kuin kansalaisaloitteeseen, mahdollisesti esimerkiksi 100 000 ihmistä.  Aivan jokainen nettituhautus ei moista määrää ihmisiä saisi taakseen, joten todennäköisesti välikysymykseksi asti nousisi vain kansan laajoja rivejä puhuttavia asioita.

Ehkäpä esimerkiksi aktiivimallin herättämä kritiikki olisi johtanut aina kansan välikysymykseksi asti, koska kansalaisaloite aktiivimallin kumoamiseksi sai noin 140 000 nimeä taakseen. Yhtä lailla oppositio voisi tehdä ”normaalejakin” välikysymyksiä, tekeväthän kansanedustajat edelleen omia lakialoitteitaan kansalaisaloitteiden esiinmarssista huolimatta.

Ajatus kansan välikysymyksestä ei ole tyystin omani. Siitä on spekuloitu aika ajoin, esimerkiksi kuluneella viikolla Yle Ykkösen Ykkösaamussa. Eikä sitä tuomittu asiantuntijoidenkaan toimesta, vaan esimerkiksi eduskuntatutkimuksen Markku Jokisipilä piti sitä mielenkiintoisena ajatuksena.

Kansan välikysymys olisi mielenkiintoinen senkin takia, että siinä voisi keskusteluun nousta myös asiat, joista muuten ei välttämättä keskusteltaisi eduskuntatasolla. Voisi olla myös niin, että sen myötä nousisi keskusteluun asioita, jotka olisivat niin hallitukselle kuin oppositiolle epämiellyttäviä. Lienee selvää myös se, että paljon nousisi esiin myös ”normaalin” parlamentaarisen debatin puitteissa muutenkin esiin tulevia asioita.

Olen itse vankka parlamentaarisen demokratian kannattaja. Edustuksellisesti valitut kansanedustajat tulee säilyttää aina kansanvallan korkeimpina käyttäjinä Suomessa. On kuitenkin niin, että demokratiaammekin on kehitettävä jatkuvasti eteenpäin aikojen muuttuessa. Sähköisten välineiden helpotettua yhteydenpitoa kaikkialle ja niiden ollessa osa liki jokaisen arkipäivää olisi luontevaa antaa ihmisille niiden periaatteessa mahdollistamia vaikuttamisen mahdollisuuksia. Siksi kansan välikysymyksestä soisi vähintään keskusteltavan laajemmin Suomessakin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Yhtä lailla oppositio voisi tehdä ”normaalejakin” välikysymyksi"

Tarkoitatko, että oppositio ei ole tehnyt välikysymystä aktiivimallista?

Uutinen 8.5.2018
"Välikysymyksessään oppositio jatkaa työttömyysturvan aktiivimallin ryöpyttämistä. Aktiivimalli on välikysyjien mielestä osoittautumassa pelkäksi työttömyysturvaleikkuriksi."
https://yle.fi/uutiset/3-10194241

Käyttäjän OlliKohonen kuva
Olli Kohonen

En tarkoita. Tarkoitan sitä, että tällainen kansan välikysymys olisi sitten vain rinnalla normaalin, 20 allekirjoitusta vaativan välikysymyksen rinnalla. Kummassakin varmasti aiheet vaihtelisvat sen mukaan mitä kannatusta tulisi.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Eikö olisi vain helpompaa, että joku kansanedustaja ottaisi kopin ja esittäisi sen?
Kun kansan kysymykseen kuitenkin kerätään ääniä viikkoja, on se kysymys jo usein vanhentunut. Tai ainakin osa siitä.

Juhani Vehmaskangas

Tai voisiko kansan välikysymyksen ääniraja olla toisenlainen, alempi.
Esim. jos välikysymys saisi 2000 ääntä 24 tunnin aikana.

Toisaalta pitää muistaa, että kansalaisaloitteenkin äänimäärää on ehdotettu nostettavaksi koska tuollaisen aloitteen tekeminen, riittävän kannatuksen saaminen, on monen poliitikon mielestä nykyisin liian helppoa.

Käyttäjän OlliKohonen kuva
Olli Kohonen

Olisi aivan erilainen poliittinen painoarvo sellaisella välikysymyksellä, joka lähtisi kansan riveistä. Sen myötä käytäisiin myös todennäköisemmin aktiivisempi poliittinen keskustelu. Tästä esimerkkinä nyt vaikkapa juuri aktiivimalli tai ensimmäinen läpimennyt kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista.

Käyttäjän ToniPihkola kuva
Toni Pihkola

Ideana tosi hyvä. Tuollaisen uudistuksen yksityiskohdat voisi olla vähän hankala päättää lähtien siitä, että mikä olisi sopiva allekijoittaneiden raja, ja toisaalta kuinka kauan allekirjoituksia saisi kerätä.

Mutta hyvä ja kehityskelpoinen idea.

Markku Koivisto

Kuinka menetellään jos tämä kansan välikysymys antaa "epäluottamuslauseen" hallitukselle, mutta eduskunta on hallituksen takana? Kumpi katsotaan päteväksi? Mitä jos pysyttäisiin vain tässä kansalaisaloite-mahdollisuudessa.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Tästä alla olevasta voisi tehdä myös ehdottamasi kaltaisen kansalaisten välikysymyksen. Kerronpa, mitä Keski-Suomessa puuhaillaan sote- ja maakuntauudistuksen tiimoilta:

"Keski-Suomi 2020" -logolla varustetussa ilmoituksessa Keskisuomalaisessa on tänään 12.5. kolmen palstan leveyinen noin vaaksan korkuinen mainos/ilmoitus otsikolla "Mikä ihmeen maakunta- ja sote-uudistus? Laaja kuntakierros uudistustyöstä käynnistyy!"

Muutamia huomioita em. mainoksesta/ilmoituksesta:

- Pitkähkön alustuksen jälkeen sanotaan, että "Tule siis kuulemaan Keski-Suomen valmistelusta ja visioimaan tulevaa vastuuvalmistelijoiden kanssa kunnassanne pidettävään avoimeen keskustelutilaisuuteen. Saat samalla tietoa lokakuussa järjestettävistä maakuntavaaleista." -> ilmoituksen alla on "Tervetuloa!"-toivotus (ja ilmoitetaan kahvitarjoilusta), mutta ei ketään henkilöä tai tahoa sitä toivottamassa; siis ko. ilmoitus/mainos ilmoittaa eri kunnissa pidettävistä tilaisuuksista, mutta ketään kutsujaa ei ole ilmoitettu.

- Ko. keskustelutilaisuudet ilmoitetaan järjestettäväksi Joutsassa (14.5.), Toivakassa (15.5.), Keuruulla (16.5.), Pihtiputaalla (17.5.), Konnevedellä (21.5.), Multialla (22.5.), Saarijärvellä (30.5.), Luhangassa (31.5.), Kinnulassa (4.6.), Jämsässä (5.6.), Laukaassa (6.6.), Karstulassa (7.6.), Kyyjärvellä (11.6), Äänekoskella (13.6.), Kannonkoskella (13.6.) ja Viitasaarella (14.6.).

- Hankasalmella, Jyväskylässä, Muuramessa, Kivijärvellä, Petäjävedellä ja Uuraisilla tilaisuudet ilmoitetaan pidettäväksi alkusyksystä -> Siis väestömäärältään merkittävimmässä K-S:n kunnassa, Jyväskylässä, ko. tilaisuus pidetään vasta syksyllä! Tämä ei täytä missään muodoin jyväskyläläisten - eikä muiden poisjääneiden kuntien - kohdalla kuntalaisten oikeusturvaa ja antaa aiheen kääntyä valtion oikeusviranomaisten puoleen. Mitähän oikeuskansleri tästä sanoisi?

- Ja lopuksi: Mitäpä kuntalaisia tarvitsisikaan kuulla, kun asiat on jo taputeltu sote- ja maakuntauudistuksessa. Me emme tarvitse tällaisia "lumekuulemisia" vaan aitoja vaikuttamisen mahdollisuuksia omien itsenäisten kuntiemme asioihin!

Virallisesta hallinnollisesta kuulemisesta on säädetty Suomen laissa ja sitä EU:nkin asianosaisjulkisuus vaatii (ks. EU:n perusoikeuskirjan 41(2) artikla, lähde: Mäenpää 2016, "Hallintolaki ja hyvän hallinnon takeet", Edita Helsinki).

---

"Hallinnollinen kuuleminen":

Määritelmä

viranomainen varaa ennen asian ratkaisemista asianosaiselle tilaisuuden lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka voivat vaikuttaa asian ratkaisuun

Selite

Kuuleminen on keskeinen oikeussuojakeino ja hyvän hallinnon tae. Se on yleisprosessuaalisen kontradiktorisen periaatteen ilmaus. Lausuessaan mielipiteensä asiasta asianosainen voi kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, onko asian käsittelyyn laillisia perusteita. Vaatimukset tarkoittavat viranomaisen tai toisen asianosaisen esittämiä vaatimuksia. Selvitykset ovat viranomaisen haltuun valmistelun yhteydessä kertyneitä asiakirjoja asian taustasta ja tosiasiallisista perusteista mukaan lukien todisteet. Kuulemismenettelyssä viranomainen varaa asianosaiselle mahdollisuuden määräajassa esittää näkemyksensä kohteena olevasta aineistosta. Yleensä asianosainen antaa selityksen kirjallisesti. Kuulemisvelvollisuudesta on useita poikkeuksia, kuten tilanne, jossa kuuleminen on ilmeisen tarpeetonta. Käytetyt lähteet: hallintolaki (434/2003) 34 - 36 §

Lisätiedot Kirjoittaja: Heikki Kulla.

Lähde edelliseen alla:

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:kuul...

--

Yleisesti ottaen: Sote- ja maakuntauudistusta ei voida laillisesti loppuun saattaa ja lakeja hyväksyä ennen kuin kaikkia suomalaisia on hallinnollisesti kuultu. Tästä ei nyt kannata tinkiä piiruakaan. Se on meidän suomalaisten lain meille suoma oikeus!

Markku Koivisto

Tutustupa siihen mikä on hallintolaki, johon viittaat.
Sitä sovelletaan hallinnollisissa asioissa ja koskee viranomaismenettelyjä -velvoitteita hallinnon kohteen suhteen. Ei koske mitenkään eduskunnan lainsäädäntötyötä.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Sote ja maakunta ovat iso soppa jos tulee olemme todella pulassa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset