*

Olli Kohonen Vasemmistoliittolainen Oulusta - juttua maakunnasta ja vähän koko maailmastakin

Oulu tarvitsee kaupunkipyöriä

Yhteiskäytössä olevat kaupunkipyörät ovat olleet suuri menestys Helsingissä. Tänä vuonna pääkaupungissa on jo 1400 kaupunkipyörää, joita on löydettävissä 140 eri pyöräasemasta. Kesäkauden käytössä olevilla menopeleillä ajaa edullisesti. Esimerkiksi koko puolen vuoden kausi maksaa vain 25 euroa. Yksittäisiä, enintään 30 minuutin mittaisia reissuja pyöräasemien välillä voi siellä pyöräillä mielin määrin. Kaupunkipyöriä voi polkea myös muualla kuin Helsingissä, koska lukuisissa Oulua pienemmissä eurooppalaisissa kaupungeissa on olemassa vastaava järjestelmä. Suomen Turun kaduille tulee puolestaan 300 kaupunkipyörää kesäksi 2018.

Pidämme kotikaupunkiamme Oulua oikeutetusti suurena pyöräilypaikkakuntana. Täältä löytyy pyöräteitä yli 600 kilometrin verran. Olemme saaneet kansainvälistä tunnustusta muun muassa talvipyöräilytaipumuksiemme myötä. Sen ohella, että pyöräilyn pää- ja aluereittien parantamista on jatkettava suunnitellusti, on pyöräilyyn innovoitava uutta.

Helsingin kaltainen kaupunkipyöräjärjestelmä sopisikin tutkitusti myös Ouluun. Liikenneviraston keväällä valmistuneen selvityksen mukaan Oulun liikenteelliset tavoitteet ja strategiat itse asiassa peräänkuuluttavat kaupunkipyörien saamista Ouluun. Sen ohella, että niistä olisi hyötyä ja iloa myös oululaisille, parantaisivat kaupunkipyörät myös Oulun vetovoimaisuutta ja mielikuvaa tullista tuleville.

Vandalismia ymmärrettävästi pelkääville on hyvä hoksauttaa, että pyörissä olisi todennäköisesti paikannin ja niiden osat eivät uniikkeina sopisi mihinkään muihin pyöriin. Vastaavien toimien ja käyttäjien rekisteröintipakon myötä yksikään Helsingin kaupunkipyörä ei kadonnut viime vuonna.

Liikenneviraston selvitys sisälsi esityksen, jonka mukaan Ouluun olisi hyvä luoda 50 pyöräaseman ja 500 kaupunkipyörän järjestelmä.  Pyöräasemia oli luonnosteltu tiheästi keskustaan, mutta myös esimerkiksi Tuirassa, Toppilansaaressa, Höyhtyällä, OYS:ssa ja Alppilassa olisi paikat, joista voisi napata tai jättää kaupunkipyörän paikasta A paikkaan B siirtymistä varten. Toisessa vaiheessa pyöräasemia tulisi myös Linnanmaalle ja Kaukovainiolle.

Kaupunkipyöräkysymystä pohdittaneen lähiaikoina Oulun kunnallisessa päätöksenteossa. Vaikka kaupunkipyöräjärjestelmä tulisi maksamaan 10 vuoden sopimusjaksolla noin 500 000 euroa vuodessa, maksaisi sijoitus itseään takaisin elinkeinoelämän kehittymisen ja kansanterveyden kohentumisen myötä. Suoria tuloja kaupunkipyörät toisivat muun muassa myytyjen mainoksien ja käyttömaksujen kautta.

Jos Oulu haluaa olla jatkossakin pyöräilyn edelläkävijä, olisi satsaus kaupunkipyöriin ennakkoluuloton teko. Tampereelle ja Jyväskylään esitetään Liikenneviraston selvityksessä samanlaista kokonaisvaltaista kaupunkipyöräjärjestelmää kuin Ouluun. Jos toimimme yhtä aikaa niiden kanssa ja hankimme mieluusti jo lähivuosina kaupunkipyörät, on mahdollista saavuttaa kustannussäästöjä yhteishankintojen muodossa.

Olli Kohonen
Sairaanhoitaja, filosofian maisteri
Varavaltuutettu
Oulu

(Kirjoitus julkaistu myös Kalevassa 1.6.2017)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset